Författare Ämne: Fermentering av tobak  (läst 8749 gånger)

Utloggad Snatch82

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Hemstånkare
    • Visa profil
Fermentering av tobak
« skrivet: mars 10, 2019, 21:06:25 »
Hej alla, jag har scannat internet för metoder att fermentera sin odlade tobak. Det är svårt att hitta information om det tycker jag. Jag har precis byggt en isolerad trälåda med en 12 V kupevärmare kopplad till solceller. I lådan har jag lagt olika sorter som jag odlade förra sommaren och som torkat till hälften ungefär, tobaken ligger i påsar som jag kört i vakkum maskinen. Jag har ingen aning om det kommer fungera men det återstår att se. Har någon av er någon bra metod?

Utloggad Granlund

• Administrator
  • Stånkare
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Fermentering av tobak
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2019, 07:27:08 »
Jag har aldrig provat och har ingen metod men ser fram emot att få höra hur det gick. :)

Utloggad Geronimo

• Global Moderator
  • Nybörjare
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Fermentering av tobak
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2019, 02:31:15 »
Hej alla, jag har scannat internet för metoder att fermentera sin odlade tobak. Det är svårt att hitta information om det tycker jag. Jag har precis byggt en isolerad trälåda med en 12 V kupevärmare kopplad till solceller. I lådan har jag lagt olika sorter som jag odlade förra sommaren och som torkat till hälften ungefär, tobaken ligger i påsar som jag kört i vakkum maskinen. Jag har ingen aning om det kommer fungera men det återstår att se. Har någon av er någon bra metod?

Jag såg på youtube för länge sedan när några svenskar gjorde egna cigarrer av hemmaodlad tobak.
Dom visade hur dom gjorde för att fermentera sin tobak.

Sökord som "Ferment tobacco" och "fermentera tobak" gav en del.

http://www.tobaksfro.n.nu/frementering
https://patents.google.com/patent/US2149179
Här står det lite om att ta bort allt syre och att använda vinjäst som jästkultur.

Andra skriver också om fermentering av tobak som görs via jästsvampar även får hjälp och smaker av vissa bakterier.
Det verkar vara en riktig djungel att ge sig in i.
Men om du kikar runt på youtube så hittar du nog hur man gör det simpelt hemma. Det är nog bäst att börja så.

Vad tänkte du göra med tobaken?
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän