Författare Ämne: Varför och hur man startar en snusfabrik i Thailand.  (läst 29422 gånger)

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Hemstånkare
    • Visa profil
Varför och hur man startar en snusfabrik i Thailand.
« skrivet: oktober 06, 2019, 12:57:49 »
Hej jag heter Tonny och tänkte berätta om varför jag försöker starta snustillverkning i Thailand. Jag ska också berätta om mina framsteg med det arbetet.

Ni får gärna komma med frågor och kommentarer.

Men först lite om mig och varför.

Jag har just fyllt 65 år. Jag började resa till Thailand 2010 och har bott här halvårsvis tills i år då jag tänkt att bo här året runt.
Jag slutade röka 1994 och var helt tobaksfri tills 2016 då började jag snusa för att hålla mig vaken på eftermiddagarna. (Jag körde mobilkran, När solen ligger på och det är varmt i hytten är det omöjligt att hålla sig vaken  :o .)
Av alla ställen jag kunde börjat snusa på allvar på så vart det Thailand där det är svårt att få tag på snus. Varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det.  8)

Jag byggde och drev en bar/restaurang här, men sålde i våras efter tre år. Lagom som det började bli lönande. Jag tröttnade helt enkelt på den. Det vart lite som en bekant sa, man bygger sitt eget fängelse. Man är tvungen att vara på plats hela tiden om det ska fungera.

Jag ska försöka skriva en gång i veckan så ni som är intresserade har ett hum om när det kan finnas något nytt.

Del 2.

Tanken på att starta en snusfabrik har legat och grott i ett par år nu och kom sig av att det finns en annan svensk här nere som tillverkar och säljer snus. Han påstod redan från början att han hade alla tillstånd och papper som behövdes... Men det var först förra året som han hade skattekvitto på dosorna. Så jag antar att han har allt i ordning nu i alla fall. Personligen tycker jag inte om hans snus, det är för mycket salt för min smak. Han var tidigare väldigt dyr också 250 bath för en dosa, priset har gått ner nu för han har fått konkurrens från Siam snus. Så nu mer ligger priserna på snuset där jag tyckte det skulle ligga från början, 150 bath.

Men eftersom det nu finns företag här nere som säljer snus lagligt kan jag inte smygstarta då lär jag bli anmäld av de andra företagen omedelbart.
« Senast ändrad: oktober 09, 2019, 06:49:32 av Piraten »

Utloggad Geronimo

• Global Moderator
  • Nybörjare
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Varför och hur man startar en snusfabrik i Thailand.
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2019, 00:54:01 »
Kul att du sprider snuskulturen till andra sidan jorden!  ;D

Sätt igång bara och gör snus!
Försök att efterlikna dom vanligaste svenska.

Ren tobakssmak: Ettan, Grov
Samt General.
Och gör om du kan portion av dom tre då det är väldigt populärt med portion.

Det är väldigt många som snusar "white" och godissmakande snus, det kanske till och med, mot oss som lössnusares logik vara det största och mest populära,det måste du också tänka på.
Det kanske kan vara det överlägset största marknaden tom.. isf satsa på det först och främst.

Sälj alltid i riktiga dosor så det känns genuint, inget lösvikt i en påse.
När man tar en snus vill man känna sig hemma, när man är borta.
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2019, 15:36:53 »
Hej! Du har samma tankar som jag.
Tyvärr har jag bara (åtminstone nu) tillgång till tre sorters tobak. Vet inte vad det är för tobak ännu men jag har fått till två riktigt bra blandningar. Här i Isaan distriktet där jag bor är det dom ända sorterna som odlas. Odlingen är reglerad av myndigheterna. När jag är igång ska jag köpa in tobak från staten i Bangkok. Då kan jag börja experimentera med ytterligare blandningar.
Dosor blir jag nog tvungen att tillsvidare handla från Indien. Men jag håller med dig. Man ska känna igen sig i varan. White kan jag inte göra med den utrustningen jag har eftersom man måste pås förpacka snuset när det är fuktat, vilket den maskinen jag har inte klarar av.

Jag verkar ha väldiga problem att komma in här på forumet. Jag har en site som heter sprang.nu. för närvarande så håller jag på och leker lite med den för att lära mig göra en hemsida. När jag känner mig färdig så kommer jag att lägga upp samma som jag skriver här plus lite bilder. Eftersom det är mest svenskar som är inne här kommer jag att skriva lite om allt annat som händer här också, kanske det kan vara intressant för er att läsa om det också.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2019, 15:38:52 »
Jag har redan köpt in en maskin från Kina som portion förpackar, efter som jag är bekväm av mig så snusar jag själv portions snus. Jag är också av uppfattningen att fler och fler föredrar det.

Jag har bara tillgång till tre olika sorter tobak men jag har gjort några prov satser som både jag och de personer jag låtit testa är nöjda med.

Jag har nu börjat iordningställa en fabriks lokal. Det är en lägenhet som jag och min fru äger sen tidigare. Den är ganska liten och jag har byggare där som bygger nya väggar så att jag får ett antal väldigt små rum. Byggaren tror jag är lite dum i huvudet för han vet inte vad jag ska använda den till. Han tror jag tänker flytta in där. Och då är hans slutledning om min intelligens ganska bra.

Tillsvidare så tror jag i alla fall att lokalerna är tillräckliga för mina behov. Det kommer naturligtvis inte vara tillräckligt om/när det blir lite volym på tillverkning och försäljning.

Utloggad Granlund

• Administrator
  • Stånkare
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2019, 10:30:29 »
Tack för din berättelse och jag ser fram emot att läsa mer om den.

Jag är lite nyfiken på vad det är för maskin du köpt som packar snuset? (Om du vill dela med dig av det alltså.)

Att det varit problem med forumet tar jag på mig, det är en privat server och jag slåss lite med några ryssar som verkar tycka att min server är en fantastisk plattform att hitta på dumheter från, så när jag väl slänger ut dom hittar dom en ny väg in. Intressant för mig för jag lär mig saker längs vägen men också besvärligt eftersom jag har diverse problem i livet ändå plus att jag jobbar 100%, men skam den som ger sig. :D

Kontanten av det hela är väl iaf att jag ser fram emot dina rapporter och jag ser gärna både bilder och tankar kring snuset, både här och i andra delar av forumet. Ju fler vi är som läser och skriver, desto större kommer vi kanske lyckas bli. Jag är inte ute efter att konkurrera med Facebook, det är omöjligt, däremot vill jag gärna ha informationen i ett vettigare format. Överskådligt, sökbart och resistent. :)

Mvh Admin.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2019, 08:55:23 »
Ingenting av det jag gör är hemligt, vore nästan löjligt att försöka mörka hur man gör snus på det här forumet.  ::)
Pås maskinen kommer från kina om du söker på Alibaba så hittar du en hel hög. Dom flesta duger inte så glöm att köpa en för ett par tusen. Min maskin kostade mig 58 tusen innan jag hade den här. Den är dessutom långt ifrån optimal och ett elände att starta. Men den får duga tills jag hunnit bli miljonär då köper jag en annan. 8) Ska leta på en annan disk efter en bild.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2019, 09:08:41 »
Här kommer en bild på pås maskinen. Nää hää. Det gick inte så bra. Provar igen. Nää det gick inte nu heller blir inget foto.
« Senast ändrad: oktober 27, 2019, 09:13:48 av Piraten »

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2019, 09:17:58 »
Jag har ännu inte startat något företag för tillverkningen. Det är nog inte några problem, problemen kommer när jag ska ha alla tillstånden och skattekvitton. Om jag har otur kan det bli rena mardrömmen, men min fru är duktig på att hantera myndigheterna här. Jag ska också ta hjälp av en advokat tänkte jag.

Arbets namnet på företaget är Isaan Snus Ltd. Snart ska jag påbörja en hemsida men jag vill ha företaget registrerat först så jag är säker på namnet.

Idag är byggaren klar med sin del av arbetet på min blivande fabrik. Imorgon ska jag spela golf så då händer det inte så mycket i övermorgon tänkte jag måla tar troligtvis två dagar sen är det bara elektricitet kvar innan det är dags att flytta in maskinerna.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2019, 13:06:58 »
Det börjar bli dags för en logga för firman och en bild för snus dosan. Jag kommer att kalla de första tre sorterna 1 2 och 3. Har du någon bra idé för logga och bild för dosan får du gärna dela med dig av den.

Jag har e-mail snus@sprang.nu

Ha en bra dag alla snusare. Och ni andra också.  ;D

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 03, 2019, 06:16:06 »
Del 4.

Idag har jag varit i Khon kaen och börjat undersöka om det finns någon firma här i Thailand som kan tillverka och leverera dosor till mig.

Det finns dosor att köpa från både Indien och Kina, men förutom priset på $0.20 så tillkommer också transport, tull, och moms så om jag kan hitta en leverantör här så vore det mycket bättre.

Varit i Khon kaen igen. Nu vet jag i alla fall var jag ansöker om punkt skatte tillståndet. Jag har också lämnat ifrån mig en dosa för att få pris förslag från en tillverkare.

Behöver också mera färg men hann inte med det, så inte är det färdig målat inte. Det dröjer nog någon dag innan jag åker in till Khon kaen igen. Men jag har faktiskt varit och åkt skridskor??? Tänka sig. 30 mil enkel resa. 50 år sedan senast, Bambi på hal is, det gick faktiskt bättre än jag väntat mig. Jag var där med min fru och bonus dotter.

Utloggad Granlund

• Administrator
  • Stånkare
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 08, 2019, 15:16:31 »
Haha, bambi på hal is hade jag nästan velat se, men jag ska inte säga för mycket för då kommer det väl en dag när jag gör samma sak. :D

Roligt att få följa din resa, även om jag sällan kommenterar på grund av att livet är fullt av måsten så läser jag ikapp då och då och ska försöka bli bra på att åtminstone visa att jag lever lite då och då. :)

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 10, 2019, 04:46:27 »
Kul att det jag skriver uppskattas. Faktum är att jag ligger lite längre fram i processen än vad som framgår här. För att kunna hålla en någorlunda jämn uppdatering så ligger skrivningen ett par veckor före före uppdateringarna här på forumet. Men jag kan i alla fall berätta att ännu är det inte klart med myndigheter. Jag hoppas kunna börja med tillverkning och försäljning i Januari.

Nedan kommer nästa del av mina vedermödor.
Ha det gott Granlund och alla andra.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 10, 2019, 04:50:08 »
Del 5

Jag fick reda på att jag måste ha en färdig produkt att visa för myndigheterna för bedömning innan de kan ge något tillstånd.

Det verkar alltid vara något som kommer i mellan när jag känner arbetslust. (Konstigt) Nu senast var det en bekant som skulle bli munk. Det är en stor sak och stor fest alla blir fulla och dansar på gatan efter en lastbil med orkester. Det tar hela dagen och vid två tillfällen måste man lyssna på munkarna som maler på i evigheter på (Jag tror på Hindu Indiska.)

I morgon ska jag fukta en satts som jag gjorde på tobak jag tog med från Sverige den har legat i frysen sedan maj i år. Jag värme behandlar snuset torrt och kan därmed lagra det nästan hur länge som helst i frys boxen innan jag tillsätter resten.

Det vart lakrits snus. En kompis till mig från Canada gillar det och eftersom även jag också kan använda det så blev det lakrits.
Idag har jag varit till lokala skattemyndigheten efter mycket huvudbry kom dom fram till att jag måste åka till regionens huvud kontor, om 4 dagar.

Ha en bra vecka.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 17, 2019, 05:40:07 »
Del 6

Men nu är golvet i fabriken målat, i morgon ska jag lacka det så det blir lätt att hålla rent. I kväll är det någon slags fest jag tror det har med Buddha att göra, I alla fall varar den i två dagar. Vi är hembjudna till mina reserv föräldrar, När jag gifte mig så agerade dom som mina föräldrar, Så nu har jag ett extra par jag fick några nya syskon på köpet. Det är väldigt trevliga människor. Pappa är pensionerad lärare, ett högt aktat yrke här nere. Dottern har en privat skola för Engelska.

Lackat det sista golvet, mår pyton i halsen det var tydligen sån där färg som man ska ha andnings skydd när man använder. Nu är lokalerna färdiga maskinerna är där, bara installation kvar sedan kan jag börja tillverkningen. Nästa steg blir att försöka trimma in pås maskinen så den inte klipper sönder påsarna där den skarvar. Själva knivarna har jag tagit bort tills vidare, dom fungerar inte så bra i alla fall. Jag ska prova att slipa lite på kanterna på själva förslutar elementen så får vi se om det hjälper.

På börjat en idé jag har om att förbättra kvarnen så det blir mindre dammigt. Även med filter så dammar det fruktansvärt mycket när man maler snuset. Jag har också slipat lite på förslutar elementen på pås maskinen. Tror inte det var en jätte bra idé, nåja jag har i alla fall inte förstört maskinen.
Tyvärr så har jag väldiga problem med att få pappret att matas in i maskinen utan att det bär iväg i sidled så valsarna tappar ena sidan av pappret. Den är fruktansvärt känslig. Väldigt frustrerande när man måste kalibrera 4-5 timmar innan man kan köra i ett par timmar. SUCK.

Utloggad Piraten

• Nybörjare
  • *
  • Hemstånkare
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 26, 2019, 05:06:56 »
Del 7

Så har man varit till skattemyndigheten igen. Positivt. Det verkar som om allt skulle kunna fungera. Jag har fått besked om hur stor punktskatten kommer att bli. (Lägre än jag väntat mig.) Jag har också fått besked om hur mycket företaget ska betala i skatt dom första tre åren. :D Också lägre än väntat.
Om tre veckor ca: kommer dom på besök för att bedöma verksamheten. Tills dess måste jag ha etiketter, logga och kunna demonstrera verksamheten. Jag måste ha en hiskelig varnings bild i färg på ena sidan samt varnings text. Hoppas jag hinner med allt tills dom kommer. Jag har eventuellt en leverantör av dosor på gång här i Thailand, jag har lämnat prover på vad jag vill ha. Om tre dagar får jag förhoppningsvis svar på vad det kommer att kosta. Första beställningen om jag handlar från dom kommer att ta ca: två månader.

Nu har jag fått ett svar från en tillverkare. Dom vill ha 150 - 200.000 för ett verktyg. Det är ok, men dom kan bara tillverka dosor utan utrymme för använda portioner. Alltså inget extra lock. Dessutom får jag inget svar på hur mycket en dosa kommer att kosta. Summa summarum vill dom alltså att jag ska investera 150-200.000 och dom sedan kan sätta vilket fantasi pris som helst. Antingen är dom korkade eller så hoppas dom att jag är det. Jag får leta vidare. Ja visst ja. Summorna som jag nämner är i Thb för närvarande får man dela dom med 3.1 för att få summan i kronor.

Jag har en logga och dekaler till dosorna klara. Dom är inte så bra men dom får duga, åtminstone till skatteverket varit här. Framsidan är jag ganska nöjd med men baksidan kräver mer tankeverksamhet. När jag fått klart med dosorna ska jag leta reda på en etiketterings maskin. Jag tror mig veta var jag kan hitta en. Men det är ingen ide att köpa någon innan jag har dosorna så jag kan beställa rätt mått på etiketterna därefter gills det att hitta rätt maskin för etiketteringen.